11 Aralık 2010 Cumartesi

خاندانهای یازده گانه دین اهل حقیقت یا یارستان


تشکیل خاندانهای حقیقت:
عموم اهل حق بلااستثنا مکلف بر سرسپردن و داشتن پیر و دلیل هستند تا به پادشاه حقیقت برسند بدین منظور سلطان اسحاق بر عموم اهل حق زمان خودش پیربنیامین را به پیر و داود را به دلیل منصوب فرمود. پیر و دلیل بر خود بنیامین نیز سلطان اسحاق و پیر و دلیل برای داود هم بنیامین است و چون لازم بود برای نسلهای آینده که وارد مسلک اهل حق میشوند در هر زمان پیر و دلیلی وجود داشته باشد ، از طرفی هم پیربنیامین وهم داود به علت عدم اختیار تاهل اولاد نداشتند تا جانشین آنان گردد ، پس این هفت خاندان به نام سادات خاندان حقیقت به عمر سلطان دایر گردید تا هر خاندانی نسلأ بعد از نسل به جمعی از جماعت اهل حق زمان خود به جانشینی پیربنیامین انجام وظیفه نمایند. و ظیفه ی دلیلی هم نیز حسب الامر سلطان بعد از داود به دو طبقه تفویض شد :یک طبقه ذریات هفتاد و دو پیر و یک طبقه دیگر یاران بعضی خاندانهای نامبرده است. با اجازه آن صاحب خاندان نسل بعد به سمت دلیل مریدان همان خاندان انتخاب شده اند زیرا در موارد خاص اجاره انتخاب دلیلی به پیر داده شده است. اما راجع به جانشینی پادشاه ، حضرت سلطان جای خود را به شخص یا اشخاصی تفویض نفرموده است ، فقط سه مقام را باطنأ برای حق جویان محل جلوه ذات حق قرار داد.
یک مقام همان خاندانها میباشند ، زیرا از پرتو نور حق است که روشن و برقرار گردیده اند پس هر پیروی صلاحیت دارد طالبین را پس از ارشاد به حق و حقیقت اتصال دهد، یک مقام هم انعقاد جماعت اهل حق است به قصد عبادت و صرف نذورات که ذات حق همیشه در آن حاضر و ناظر و دهنده ی مراد است . یک مقام هم اشخاصی است از اهل حق با پیروی ارکان بیاوبس پردیوری سیر کمال نموده،کامل شده با عنایت خدا مظهر جلوه ی نور حق میگردد که خاندانهای شاه مهمان از آن جمله هستند. هفت خاندان انتسابی زمان حضرت سلطان اسحاق با چهار خاندان دیگر که بغد از دوران سلطان مندرجأ به وجود آمده اند خاندانهای اهل حق را تشکیل میدهند که یازده خاندان میشود به شرح زیر:
۱- خاندان شاه ابراهیمی:
اين خاندان منسوب به شاه ايراهيم است شاه ابراهيم جزوء هفتن است شاه ابراهيم فرزند سيد محمد گوره سوار از هفتوانه است طبق نامۀ سرانجام شاه ابراهيم در قر ن هشتم متولد شده است و برادر زاده سلطان اسحاق مي باشد شاه ابراهيم در روستاي شيخان ديده به جهان گشود و در عنفوان جواني به خدمت سلطان اسحق كسب فيض نمود و صاحب مقامات و مظهر تجليات شده است مادر شاه ابراهيم ايوت خاتون زينب دختر مير خسرو لرستاني كه از زنان صالحه بوده و در تربيت شاه ابراهيم كوشيده وشاه ابراهيم ملقب به ملك طيار است شاه ابراهيم طبق دستور سلطان اسحاق براي ارشاد و راهنمايي و گسترش ائين ياري مردم عراق به بغداد رهسپار مي شود و مردم بسياري از او استقبال مي كنندو راه و روشهاي ياري را مي پذيرندكه بنام كاكائي در عراق معرف هستند شاه ابراهيم در بغداد به حق حقيقت مي پيوندد سادات شاه ابراهيم از نسل اين  بزرگوار هستند . مسند نشینان این خاندان در حال حاضر ، سید امرالله شاه ابراهیمی و سید خدایار افضلی میباشند.
2- خاندان بابا يادگاري :اين خاندان منسوب به بابايادگار است و بابا يادگار جزوه هفتن مي باشد سيد احمد مقلب به بابا يادگار از بزرگان اهل حق است طبق نامۀ سرانجام در سال 761 در روستاي شيخان ديده به جهان مي گشويد و در همانجا به علوم ظاهري و باطني در محضر سلطان اسحاق مي پردازدطبق نامۀ سرانجام بابا يادگار از مادري بكر به نام دادا ساري ختر پير ميكايل دوداني در قرن هشتم هجري ديده به جهان گشود در ايام جواني طبق دستور سلطان اسحاق براي گسترش ائين ياري به هندوستان و پاكستان رهسپار شد پيروان بابا يادگار در پاكستان بنام ذكري و در تربت و مشيكي و گريشه مقيم و كوه مراد در تربت زيارتگاه انان است در افغانستان نيز عده اي از پيروان بنام غلاة در نواحي مزار شريف و دوشي و پل خمري ساكن هستند بابا يادگار متاهل نيوده نبوده است و اولادي نداشت دو نفر از ياران بابا يادگار بنامۀاي  خيال و وصال جانشين بابا يادگار مي شوند و سادات يادگاري از نسل اين دو بزرگوار هستند .
مسند نشینان این خاندان در حال حاضر عبارتند از : سید فتح الله حسینی ، سید احمد حسینس ، سید احمد یادگاری ، سید ولی الله حسینی ، سید جمشید حسینی .
3-خاندان خاموشي: اين خاندان منسوب به سيد اكابر ملقب به خاموش است سيد اكابر خاموش فرزند شيخ علي بن سيد ابوالوفا است طبق نامۀ سرانجام  سيد اكابر خاموش در قرن نهم هحري در روستاي شيخان متولد شده است و تحصيلات خود را همانجا شروع كرد و علوم ديني و ادب اموخت و بعد از در گذشت پدر بزرگوارش مسند نشين خاندان سيد ابوالوفا كه از هفتوانه است مي شودخاندان خاموش قبلا بنام خاندان سيد ابوالوفا معروف بوده است . مسند نشین این خاندان در حال حاضر سید نصرالدین حیدری است.
4-خاندان علي قلندری: اين خاندان منسوب به عالي قلندر است. بنا به نامۀ سرانجام در قرن هشتم هجري در دالاهو ديده به جهان گشود پدر بزرگوار عالي هنگاميكه طفل بود در محضر درس بزرگان قرار داده وبيشتر به علوم دين و ادب توجه مي كرد و پس از فرا گرفتن تحصيلات مقدماتي به روستاي شيخان اورامان رفته و در نزد سلطان اسحاق كسب فيض نمودو سپس طبق دستور سلطان اسحاق به يغداد رهسپار شد و در انجا به دستور عده اي ازدشمنان به حق وحقيقت مي پيونددعالي قلندر به علت عدم تاهل اولاد نداشت و از طرفي چون هنگام ايجاد خاندان ها هم در قيد حيات نبود از اين رو نبا به مصلحت دو نفر از نزديكانش بنام هاي دده علي و دده حسين از طرف سلطان اسحاق به جانشيني وي منسوب مي شوند سادات خاندان عالي قلندر از نسل اين دو بزرگوار هستندعالي قلندر در تمام طول حيات به رياضت و مجاهدت پرداخت.مسند نشینان این خاندان در حال حاضر عبارتند از : سید آقا بزرگ ، سید میر نظام ، سید میرنجات .
5- خاندان میرسوری:این خاندان منسوب به میرسور از هفتوانه است . نام وی سید میراحمد ملقب به میرسور فرزند شیخ عیسی و برادر سلطان اسحاق میباشد که در اواخر سده هشتم هجری در دیه برزنجه وابسته به شهرزور کردستان عراق متولد شده است . هنگامی که سلطان اسحاق آئین کنونی یارسان را پدید آورد او نیز به دیه شیخان رفت و آن را پذیرفت . وی یکی از هفتوانه به شمار میرود و در پایان قرن هشتم هجری در دهی که در میان کوههای اورامان و شهرزور قرار گرفته و به نام مبارک خودش (میرسور)معروف است زندگی را به درود گفته است . مسند نشینان این خاندان در حال حاضر عبارتند از : سید فریدون زارعی و فرزندان سید الیاس حقانی و سید سلمان زارعی .
لازم به ذکر است که مرحوم سید قاسم افضلی در کتاب رموز یارستان صفحه ۲۷ میرسور را از فرزندان سلطان اسحاق و از هفتوانه ذکر نموده اند نه برادر ایشان ولی آقای دکتر صدیق صفی زاده در دانشنامه نام آوران یارستان صفحه ۱۰۶ وی را برادر سلطان اسحاق ذکر کرده اند.
 6- خاندان سيد مصطفي :سيد مصطفي يكي از هفتوانه مي باشد اين بزرگوار در قرن هشتم هجري حضور داشتند و فرزند سيد احمد شهر زوركي است كه  در شهر زور ديده به جهان مي گشويد و در همانجا به تحصيل پرداخته است و در عنفوان جواني مقامات سلوك رادر خدمت شيخ عيسي برزنجه اي اكتساب كرده پس از مدتي به ديه شيخان نزد سلطان اسحاق رفته و تا اخر عمر در همانجا بسر برده است اين بزرگوار در اورامان به حق حقيقت پيوست.
7-خاندان حاج باويسي :اين خاندان به خاندان حاج باويسي است بنا به ياداشت قرندي  در سال 676 در روستاي سازان ديده به جهان مي گشويد و در جواني به خدمت ملاالياس  شهر زوري رسيده بعد از مدتي به خدمت سلطان اسحاق رسيده و ملبس به لباس فقر مي شود و پس از يكصد دو سال زندگي پر ثمر در روستاي شيخان به حق و حقيقت وصال مي يابد سادا ت حاجي باويسي از نسل اين بزرگوار هستند. در حال حاضر سید سهراب ابراهیمی مسند نشین این خاندان است.
8-خاندان زنوري :اين خاندان منسوببه ذوالنور قلندر است ذوالنور قلندر فرزند خان اسمره است كه در قرن نهم هجري در لرستان ديده به جهان گشود از ذوالنور كشف و كرامات بسياري نقل شده است و روي هيمين اصل افراد بسياري به مشتاق شدند و خانداني بنام خاندان ذوالنور ايجاد شد كه انرا زنوري خوانند زنور متاهل نبوده است   اعمال و كرامات او قابل تحسين است. مسند نشینان کنونی این خاندان فرزندان عزیز ذوالنوری میباشند.
9-خاندان اتش بيگي : اين خاندان منسوب به اتش بيگي است اتش بيگ فرزند محمد بيگ لرستاني كه در قرن يازدهم هجري ديده به جهان گشود اتش بيگ پس از در گذشت پدرش مسند نشين او ميشود و خاندان اتش بيگ را بنا مي نهد و افرا زيادي از او استقبال مي كنند. مسند نشین این خاندان اکنون با سید نظام الدین مشعشعی و پسرش سام است.
10-خاندان شاه هياسی (شاه اياز): اين خاندان منسوب به  شاه اياز يا شاه هياس مي باشد شاه هياس در منزل شيخ عيسي بساكاني ديده به جهان گشودو گفته اند شاه اياز به عراق و شام مسافرت كرده است واز صحبت او فيض و كرامات فراوان ياد شده است وخاندان شاه هياس را بنا منهد و افراد زيادي استقبال مي كنند.مسند نشین این خاندان اکنون دکتر بهرام الهی فرزند نورعلی الهی است.
11-خاندان باباحيدري : اين خاندان منسوب به سيد حيدر فرزند سيد منصور ملقب به سيد براكه است سيد حيدر در روستاي توت شامي كرمانشاه ديده به جهان مي گشويد  خاندان حيدري را ايجاد مي كند و افراد بسياري استقبال مي كنند سيد براكه از فاضلان و عرفا عصر بوده است  كه به دوره ظهور يري تني معروف است و سي شش تن از ياران سيد حيدر سراينده بودند هر كدام ديواني درباره ائين اهل حق  دارن كه شاه تيمور بانياراني  و درويش نوروز از جمله ياران سيد براكه مي باشند و اين دوره بنام دوره حيدري معروف است و اين دوره يكي از دوره هاي پر ثمرو پرارزش در ائين ياري مي باشد.
من به قه ولي گوران ده كم        قسه له ژير هه وران ده كم
هه موي له بو سوران ده كم       ئيطاعتي ده وران ده كم
+ نوشته شده توسط پرویز محمدی در شنبه بیست و هشتم فروردین 1389 و ساعت | آرشیو نظرات

Hiç yorum yok: