10 Aralık 2010 Cuma

مقام و جایگاه زن در دین یارستان اهل حق

مقام و جایگاه زن در دین یارستان اهل حق


در جامعه بشری از دیرباز تا کنون نظرات و عقاید مختلف ادیان و مکاتب و.... در ارتباط با تفاوت های مرد و زن وجود داشته است. متاسفانه اغلب این تفکرات و تئوری ها بر مبنای برتری مرد بر زن استوار است و هرگز نگاهی واقع بینانه در برخی ادیان بخصوص دین اسلام به زن نشده است!
لذا همواره در طول تاریخ حقوق حقه جامعه ی زنان تضییع شده و این مسئله به دلایل مختلف همچون عدم آگاهی زنان و روحیه و گذشت و فداکاری که در آنان وجود داشته بسیار عادی تلقی شده و همه از کنار آن به راحتی گذشته اند.
اما با ظهور دین یارستان، حضرت سلطان (سیداسحاق برزنجه ای) و یارانش (حضرات هفتن و هفتوان) در کلام دینی و دفاتر دینی مقام زن را ارج نهاده اند. در این باره کلامات دینی  یارستان سکوت نکرده و به یاوه گویان مجال نداده است که از قبل، خود برای مقررات مربوط به زن و مرد فلسفه بتراشند. در کلامی در دفتر دینی یارستان بیان شده که زنان را از جنس مردان و ازسرشتی مانند سرشت مردان آفریده ایم. درنهایت همه ی موجودات و مخلوقات حضرت حق از یک ذات می باشد. در دین یارستان نظریات تحقیر آمیزی در رابطه با زنان از لحاظ توازن و سرشت و طینت وجود ندارد. لازم به ذکر است که حضرت سلطان در کلامی به سرسپردگان اهل حق دستور می فرمایند که: «به پسر و دختر خود فرق نذارید و اگر کسی چنین کاری بکند با تیغ باطنی (ذوالفقار) وی را ازبین خواهم برد» حتی در تقسیم ارث نیز باید به صورت مساوی سهم تقسیم شود نه مانند دین اسلام که سهم فرزند ذکور بیشتر از سهم فرزند مونث باشد. در دین یارستان پذیرش ریاضت و قبولی نذورات تنها به مردان بستگی ندارد بلکه زن و مرد در این کار مکمل یکدیگرند. یعنی لازم و ملزوم یکدیگرند. در دین یارستان به تمامی افراد اهل حق عنوان یار داده می شود، لازم به ذکر است که یک زن و مرد جدای از رابطه زناشویی، باهم بعنوان یار هم هستند. (حتی خواهر و برادر و اقوام و....)
چون ذات اقدس پروردگار منزه از آن است که بدون مجلی و مظهر مشاهده شود، پس هر مظهری که بیشتر جامع اسماء و اوصاف الهی باشد، بهتر خدا را نشان میدهد. زن در مظهریت خدا کامل تر از مرد است زیرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال الهی است، مظهر فعل و تأثیر الهی نیز هست؛ چون در مرد تصرف می کند و آن را مجذوب خویش قرار داده و محب خود می سازد و این تصرف و تأثیر نموداری از فاعلیت خداست.
از این جهت زن کامل تر از مرد است، اگر مرد بخواهد خدا در مظهریت خویش مشاهده کند، شهود او تام نیست ولی اگر بخواهد خدا در مظهریت زن بنگرد شهود او به کمال و تمام می رسد.
دین یارستان در پاسداشت مقام زن به تک همسری تأکید فروان کرده و اختیار زن بعدی را با شرایط خاصی احراز داشته است. برای مثال اگر یک فرد اهل حقی در ازدواج اول از جهت ادامه و بقای نسل ناکام باشد، فقط در این صورت می تواند یک زن دیگر اختیار کند البته با اجازه قبلی و قلبی زن اول. در دین یارستان ازدواج تنها با شرایط سخت و خاصی هست و ازدواجی بنام ازدواج موقت (یا صیغه) در دین یارستان نداریم و اقدام این کار از سوی هر فرد اهل حقی ناشایست و بد معرفی شده و موجب سقوط فرد از مراتب کمال به پایین تر حد می شود.
بنابراین، زن و مرد در دین یارستان مساوی و برابر هستند و لازم به ذکر است که به لحاظ دون به دون (جامه به جامه) انسان در  سیر تکاملی خود می تواند در یک مرحله مرد و در مرحله ی بعدی زن باشد. یعنی انسان در سیر تکاملی خود در جهت پیشرفت در جامه و دون (دون لغت ترکی است به معنای جامه؛ نه به معنی فارسی آن یعنی پَست) دیگری به صورت زن تجلی و ظاهر می شود.
درضمن مقام زن یا مرد بودن به صورت تنبیهی برای پایین آمدن در مراحل کمال نیست.
در نهایت بنابه اعتقاد دین یارستان اهل حق، پاداش اخروی و قرب الهی به جنسیت مربوط نیست، به ایمان و عمل صالح مربوط است. دین یارستان در کنار هر مرد بزرگ و مقدسی از یک زن بزرگ یاد می کند.....
یارب این قافله را لطف ازل بدرقه باد.

Hiç yorum yok: